WHO Code

De WHO Code

 

De WHO-code heet voluit de 'Internationale Gedragscode voor het op de markt brengen van vervangingsmiddelen voor moedermelk'.


Het betekent dat ouders zelf een keuze moeten kunnen maken voor de voeding van hun kind, zonder beïnvloeding van commerciële partijen. Dankzij de WHO-code is in Nederland de reclame voor babyvoeding onder zes maanden aan banden gelegd. De WHO-code is uitgebreider dan de Nederlandse Warenwet of de Europese wet- en regelgeving.


Ik houd mij aan de WHO-code in de meest uitgebreide vorm.  Dit is de reden dat ik geen reclame zal maken voor specifieke merken.  Verder woon ik geen scholingen bij die door fabrikanten van kunstmatige zuigelingenvoeding, babyvoeding, flessen of spenen worden gesponsord, en accepteer ik geen reclamematerialen van deze partijen. 


De WHO-code wil:


  • borstvoeding beschermen en bevorderen
  • dat ouders de juiste en voldoende voorlichting krijgen
  • dat vervangingsmiddelen voor moedermelk - wanneer nodig - juist worden gebruikt
  • dat richtlijnen voor de verkoop van en reclame voor babyvoeding worden nageleefd


 De WHO-code is hier in het Nederlands te lezen.


Bronnen


https://www.nvwa.nl/over-de-nvwa/contact/klacht-indienen-bij-denvwa

https://www.ibfan.org/monitoring/

https://www.borstvoedingsraad.nl/siteAssets/PDF/Instrum ent%20weegpunten%20sponsoring.pdf

https://iblce.org/wp-content/uploads/2017/05/code-of-professional-conduct.pdf

http://stichtingbabyvoeding.nl/wp-content/uploads/WHO-Code.pdf



Share by: